Teksty techniczne

ało by tego było - obecnie standardem jest wyposażenie samochodu w komputer pokładowy pokazujący na żywo parametry pracy auta. O ile obecne samochody nie mają problemów z powodu korozji elektroniki to już w autach z la

Teksty techniczne

Korozja układów elektronicznych w samochodach

Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Samo sterowanie silnikiem odbywa się w pełni elektronicznie od wielu lat. Mało by tego było - obecnie standardem jest wyposażenie samochodu w komputer pokładowy pokazujący na żywo parametry pracy auta.

O ile obecne samochody nie mają problemów z powodu korozji elektroniki to już w autach z lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wielu jest to bolączka dość powszechna. Największą bolączką i najkosztowniejszym problemem jest zniszczenie układu sterującego wtryskiem silnika (ECU). Problem jest to tyle duży, że taki układ jak nowy kosztuje kilka tysięcy złotych - co często przekracza wartość samego samochodu.

Warto zabezpieczyć się przed uszkodzeniem komputera wtryskowego poprzez wymianę kondensatorów i zabezpieczenie antykorozyjne płytki. Obie te sprawy są bardzo istotne - stare kondensatory mają tendencje do uszkodzenia i wylania elektrolitu co skutkuje uszkodzeniem całego układu. Natomiast po ich wymianie i lutowaniu uszkadza się warstwę antykorozyjną - co w dłuższym okresie czasu może prowadzić do korozji i również uszkodzenia układu. Więc warto psiknąć go jakimś dobrym środkiem.


Zabezpieczenie elektroniki

W przypadku każdego układu elektronicznego kwestie zabezpieczenia przed korozją są bardzo istotne.

Oczywiście gotowe komponenty takie jak płyty główne komputerów, karty graficzne czy też układy sterujące urządzeń AGD są już zabezpieczone przed korozją. Każda taka płyta jest pokryta specjalnym woskiem lub innym preparatem zapobiegającym penetracji wilgoci i innych szkodliwych czynników.

Różnice między elektroniką zabezpieczoną antykorozyjnie a tą niezabezpieczoną najlepiej widać na samodzielnie wykonywanych układach. Po kilku latach, nawet jeśli układ ma dobre warunki pracy to zaczyna się pojawiać korozja w okolicy lutowań i przewodów.


Co to jest olej penetrujÄ…cy?

Czym jest ten tajemniczy olej penetrujÄ…cy i na czym polega owo penetrowanie?

Każdy kto miał okazję popracować pod podwoziem samochodu wie jakim problemem jest odkręcenie zardzewiałych śrub (nakrętek lub samych śrub). Trudność w odkręceniu takiej śruby spowodowana jest wypełnieniem gwintu poprzez korozję - to łączy materiał nakrętki oraz śruby.

W tym momencie właśnie do gry wchodzą oleje penetrujące - problematyczną śrubę należy spryskać takim olejem i pozostawić na kilkanaście minut. W tym czasie olej będzie wnikał w przestrzenie skorodowanego gwintu. Dzięki właściwościom smarnym ułatwia to odkręcenie takiej śruby.