Krótko o badaniach CATI

badaniach rynku i opinii publicznej, w której respondent jest proszony o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Zalety możliwość umieszczania w ankiecie nie tylko pytań tekstowych, ale również elementów graficzn

Krótko o badaniach CATI

CAWI - definicja w Wikipedii

CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview ? wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) ? metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku i opinii publicznej, w której respondent jest proszony o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej.

Zalety
możliwość umieszczania w ankiecie nie tylko pytań tekstowych, ale również elementów graficznych i multimedialnych (filmy wideo, dźwięk, np. pytanie o opinię nt. reklamy w mediach)
niski koszt metody (brak konieczności zatrudniania ankieterów)
szybki (zwłaszcza w porównaniu do metody PAPI) dostęp do uzyskanych danych oraz możliwość szybkiej analizy, ponieważ dane bezpośrednio po uzyskaniu są już w formie elektronicznej
brak ryzyka błędu popełnianego przez ankietera (w porównaniu do metody PAPI oraz CATI)
w przypadku zauważenia błędu już po stworzeniu ankiety łatwiej jest go skorygować niż w przypadku klasycznych ankiet papierowych

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/CAWI


W Wikipedii o ankieterze i jego zdaniach

Wywiady kwestionariuszowe mogą być realizowane z użyciem kwestionariusza papierowego PAPI lub elektronicznego CAPI i CATI. Same wywiady są najczęściej realizowane w: domach respondentów, w miejscach pracy, w miejscach gdzie przebywa dużo osób (in-hall) lub w konkretnych zbiorowościach (badania audytoryjne np. uczniów szkoły).

Zadaniem ankietera bywa też wyłącznie rekrutacja osób na badania - zarówno prowadzone w miejscach publicznych (in-hall) jak i na badania jakościowe np. zogniskowane wywiady grupowe. Ankieterzy zajmujący się wyłącznie rekrutacją są często określani mianem rekruterów.

Innym zadaniem ankieterów jest przyjmowanie roli "Tajemniczych klientów" w badaniach typu Mystery shopping. W tym kontekście powinno jednak mówić się o audytorach a nie ankieterach.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ankieter


Zlecanie badań telefonicznych

Przeprowadzaniem badań telefonicznych zajmują się specjalne firmy specjalizujące się w ankietach telefonicznych lub osoby do tego wyznaczone zatrudnione w większych przedsiębiorstwach. Oczywiście przeprowadzanie tego rodzaju badań ma swoje uzasadnienie wówczas, gdy firma zajmuje się sprzedażą różnych sprzętów oraz wykonywaniem różnych usług.

Ankiety telefoniczne pozwalają jej wówczas na badanie poziomu zadowolenia klientów oraz ustalanie, co powinno zostać poprawione w relacjach z klientami. Różne ankiety telefoniczne mogą być zlecane przez ośrodki badań opinii publicznej i osoby zajmujące się opracowywaniem strategii rozwoju całego państwa. Wiedza o nastrojach społecznych jest im bardzo potrzebna do przyjmowania właściwego kierunku podejmowanych przez siebie działań.